Om du är sen

Detta har hänt. Igår kväll gick du och såg en fotbollsmatch. Ditt lag vann och du stannade ute lite längre än vad du borde ha gjort. Sex eller sju timmar senare är du fortfarande ute och inte på långa vägar i form för att börja jobba. Vad ska du göra?

A. Berätta sanningen för chefen och försäkra att det är en engångsföreteelse.
B. Koka ihop en noga utarbetad historia där du bland annat tar reda på morgonens trafikförhållanden, blandar in dina barn och förbannar uppfinnaren av apelsinjuice.

Om du tenderar att ha problem med punktlighet ska du veta att du långtifrån är ensam. En av tio arbetstagare (13 %) säger att de kommer för sent till jobbet minst en gång i veckan och 24 % säger att de är försenade minst en gång per månad.

Vilka är då de vanligaste orsakerna till förseningar? Det här är vad arbetstagarna svarade:
27 % skyllde på trafiken.
10 % menade att det var för att de skjutsat sina barn till skolan eller dagis.
11 % berättade att det berodde på att de råkat somnat om.
Andra populära anledningar var att man glömt någonting viktigt hemma, känt sig sjuk eller förlagt sina hus- eller bilnycklar.

En av fem erkände att de diktat upp falska ursäkter för att förklara en försening. Rekryterare delade med sig av de här tio exemplen på de mest ovanliga ursäkterna som deras anställda givit när de kommit för sent till jobbet:

1. Jag drömde att jag hade fått sparken så jag tyckte inte att det var någon idé att stiga upp.

2. Jag var tvungen att ta min katt till tandläkaren.

3. Jag hade gått hela vägen till jobbet när jag plötsligt upptäckte att jag fortfarande hade pyjamas på mig, så jag var tvungen att gå hem och byta om.

4. Jag märkte att du inte var på kontoret så jag gick ut för att leta efter dig.

5. Jag kunde inte hitta en slips som passade så jag var tvungen att vänta tills affärerna öppnade så att jag kunde köpa en ny.

6. Min son försökte spola ned vår iller i toaletten så jag var tvungen att lugna ned illern.

7. Jag körde på en get.

8. Jag stannade för att köpa några frallor, affären blev rånad och polisen bad alla att stanna kvar för att bli förhörda.

9. Ett bi flög in i bilen och gick till attack, så jag var tvungen att stanna.

10. Jag vätte ned byxorna så jag var tvungen att åka hem och byta.

De flesta chefer brukar vara överseende med personal som kommer för sent någon gång ibland, men vissa har mycket strängare principer. 30 % av alla rekryterare säger att de inte bryr sig om ifall deras anställda kommer för sent bara de slutför sitt arbete i tid och jobbet blir ordentligt gjort - men se upp! En av tio rekryterare säger att de kan tänka sig att göra sig av med en anställd som kommer för sent en eller två gånger under ett år och en av fem säger att avsked är helt på sin plats om en anställd kommer för sent minst tre gånger under ett år.

Måndagar är, inte överraskande, den mest populära dagen att komma för sent, säger 64 % av arbetsgivarna. Även om majoriteten av cheferna normalt inte ifrågasätter trovärdigheten i de förklaringar som de anställda ger, säger 35 % av dem att de oftast inte tror på de ursäkter som de har fått.


Rosemary Haefner är vice vd för personalresurser på CareerBuilder.co.uk. Hon är expert på rekryteringstrender och taktiker, jobbsökares beteenden, arbetsrelaterade frågor, anställdas attityder och personalresursinitiativ.

Hittde den här på MSNs hemsida tyckte att det var roligt. Har du någon rolig ursäkt kommentera och jag lägger upp alla sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0